Arbetsglädje – så funkar det


Arbetsglädje – så funkar det

Är det arbetsglädje - eller påverkar det den?

Arbetsglädje är ett begrepp vi alla är bekanta med. För vissa känns det luddigt och kanske fluffigt, för andra är det självklart, man "bara vet" vad det betyder. Men egentligen, vad innebär det?

Precis som med begreppet hälsa förväxlas arbetsglädje ofta med de saker som påverkar den, men dessa är inte arbetsglädjen i sig. Att beskriva arbetsglädje genom att peka på vad som bidrar till den är som att definiera hälsa med svaret "motion." Motion är en påverkansfaktor på hälsa, men inte själva definitionen.

🔗 Läs mer här om vad hälsa här.


Arbetsglädje är en upplevelse

Arbetsglädje är i grunden en upplevelse som skapas av känslor framkallade av vårt arbete och arbetsplatsen. Det är inte något vi enkelt kan bryta ner till enskilda delar, utan något som växer fram ur helheten.

Det finns ingen allmänt vedertagen definition av arbetsglädje, men ordet förklarar sig själv – det handlar om glädje på arbetet. Men, vilken sorts glädje är det då?

Är det den där upplyftande, euforiska känslan av lycka eller handlar det mer om en lugnare form av glädje som harmoni och nöjdhet? Kanske menar vi den lekfulla glädjen vi känner när vi skojar och skrattar eller känslan av stolthet och tillfredsställelse från att ha åstadkommit något bra? Räknas allmänt glada och positiva må bra-känslor in? 

Poängen: Det finns många olika slags “glädjen” och det gäller också arbetsglädje. En blandning av dem är bästa glädjecocktailen.

Vad ger arbetsglädje 

Om du satt på en föreläsning om arbetsglädje, vad skulle du förvänta dig att den handlade om? Vilka ämnen tror du skulle tas upp? Eller om någon frågade dig direkt – vad ger dig arbetsglädje – vad skulle du svara spontant?


Kanske tänker du så här

Kanske tänker du att arbetsglädje handlar om att känna att det du gör är givande och intressant. Att få jobba med något du faktiskt tycker om, något som engagerar dig och känns meningsfullt. När det du gör matchar din talang, kompetens och kunskap – då känns det som att du kommer till din rätt. Att dessutom få se resultat av det du gör, känna dig nöjd och se hur ditt bidrag spelar roll, förstärker den där känslan av glädje.

Sen kanske tankarna landar hos människorna runt dig på jobbet. Goda relationer gör hela skillnaden. När du trivs med dina kollegor, känner dig uppskattad och gillar stämningen som råder så blir allt lite roligare. Det blir roligare att gå till jobbet, roligare att vara där – och framför allt, roligare att jobba ihop.

Antagligen tänker du att det känns bättre att jobba när utmaningarna är lagom stora och hanterbara, när man har de resurser som behövs för att göra ett bra jobb, och när arbetsbelastningen är lagom. Om den blir för hög skapas en stress som kan förvandla det roligaste jobbet till något o-roligt och som sakta men säkert äter upp energin – även den man behöver på hemmaplan.

Troligen tänker du också att organisationen som helhet påverkar arbetsglädjen. I en miljö präglad av otydlighet är det svårt att känna glädje, så klara roller, ansvar och mål är viktiga. Att få ta eget ansvar, ha frihet att fatta egna beslut och känna sig delaktig spelar också stor roll liksom hur ledarskapet ser ut.


I korthet ungefär detta: 

  • Att man gillar själva arbetsuppgifterna och kommer till sin rätt.

  • Att man gillar den sociala miljön man befinner sig i - människorna och viben.

  • Att man befinner sig i en allmänt bra organisation, med sunda processer, tydlighet och stöttande strukturer och ledarskap. 

  • Att man har energi för både jobbet och privatlivet.

Mer än något skoj

Som vi ser handlar arbetsglädje om mycket mer än att "ha skoj". Inte heller är arbetsglädje synonymt med att alltid älska alla sina arbetsuppgifter eller känna sig glad eller lycklig hela tiden.

Låt oss dra en parallell till familjeliv eller idrottsliv. Det är inte alltid roligt att diska, laga mat, sätta gränser för sina barn eller ta sig igenom varje träningspass, men på det stora hela kan familjelivet eller idrottslivet upplevas som högst givande och meningsfullt, och så klart också vara fyllt av många glada och roliga stunder. På totalen skulle vi kunna säga att vi känner glädje i det - familjeglädje eller idrottsglädje.

Med detta som bakgrund förstår vi också att det krävs mer än en årlig fest eller kickoff med skojiga aktiviteter för att skapa verklig arbetsglädje – precis som en enda fest inte skulle skapa familjeglädje. Missförstå inte, det finns ett stort värde i att samlas och göra roliga saker tillsammans. Sådana aktiviteter kan stärka gemenskapen, utveckla relationer och skapa positiva känslor. Men arbetsglädje, precis som hälsa, byggs i vardagen. Om relationerna i vardagen är o-glädjande hjälper inte en fest. Om de däremot är glädjande i vardagen kan en fest boosta och underhålla den känslan.

Finns det någon baksida med arbetsglädje?

Att känna arbetsglädje finns det bara framsidor med, det är enbart hälsosamt. För så här enkelt är det: 

De faktorer som påverkar vår hälsa och vårt välbefinnande – i betydelsen att må och fungera väl (thriving and flourishing) är samma som orsakar arbetsglädje. De faktorer som skapar en god arbetsmiljö bidrar inte bara till hälsa och välmående, utan också till arbetsglädje. 

Men en liten fara finns och det är faran i att glömma att även de mest inspirerande, roliga, meningsfulla och givande aktiviteterna kräver energi. Om man tycker jobbet är så väldigt roligt att man glömmer bort att också tillföra energi, kan även arbetsglädje börja ta på krafterna, som en osynlig energitjuv förklädd i en förförisk glädjemantel. (Att tycka jobbet är roligt är bra och det tillför energi, men till ett annat konto.)


Den falska arbetsglädjen

Värt att nämna är också den falska arbetsglädjen. Jämfört med äkta arbetsglädje kan den beskrivas som en slags "tvångsglädje". En sådan uppstår i en arbetsmiljö där negativa känslor eller problem inte får förekomma, där man förväntas vara "positiv" hela tiden, där "alltid glad" är normen, oavsett vad som pågår i verkligheten. Vad vi är inne på här kallas toxisk positivitet. Hjälper detta till att bygga arbetsglädje? Nej, det är ett effektivt sätt att släcka den och ta död på engagemang och motivation.

Hur skapas arbetsglädje?

Precis som hälsa, skapas arbetsglädje i vardagen, i samspelet mellan individens egna välmående, egenskaper och förmågor (också förmågan att må bra), gruppens sociala miljö samt de mer strukturella och organisatoriska förhållanden som råder. Och det som i sin tur påverkar detta. 

Man kan säga att det finns ett ansvar på tre nivåer. Det egna ansvaret, gruppens ansvar (som bygger på gruppmedlemmarnas ansvar för eget välmående och deras bidrag till den gemensamma sociala miljön) samt ett lednings- eller organisatoriskt ansvar för att säkerställa att de strukturella och organisatoriska förhållandena främjar en hälsosam och positiv arbetsmiljö. 


Vad är viktigast?

Undersökningen "Young Professional Attraction Index (YPAI)" som Academic Work genomför varje år, ger det här svaret:

(Översta staplen säger "Bra kollegor och arbetsmiljö")
Nu handlar detta om frågor till "young professionals" (studenter och akademiker i början av karriären) om vilken arbetsgivare de helst skulle vilja jobba hos och vad som gör en arbetsplats attraktiv, men det är också ett gott svar på vad som ger arbetsglädje. 

För, människor vill känna arbetsglädje i betydelsen trivas, känna meningsfullhet, känna att man gör ett bra jobb, är betydelsefull, utvecklas osv och därmed jobba på en arbetsplats som stöttar detta. Den arbetsplats som gör det betraktas därför som attraktiv.

Den ständigt viktigaste faktorn för en attraktiv arbetsplats i Academic Works undersökningar är bra kollegor och arbetsmiljö. Med bra arbetsmiljö syftar målgruppen bland annat på att ha goda relationer till sina kollegor.

🔗 Här kan du läsa mer och ladda ner YPAI2024.

Som vi varit inne på byggs arbetsglädje upp av många faktorer, men om man ska välja en att satsa på så är det tveklöst att en god social miljö är en mycket viktig grundpelare både för arbetsglädje, i att vara en attraktiv arbetsgivare och för hälsan.


Skapa en god social miljö

En stämning vi trivs att vara i skapas genom allas bidrag. När vi gör fina saker för varandra – stöttar, hjälper, visar omtanke och uppskattning, är snälla, nyfikna och generösa mm – bygger vi inte bara en bättre arbetsmiljö utan stärker också vårt eget välmående. Att ge till andra, som vi säger i EnergyManagement, är alltså lika mycket ett sätt att skapa trivsam gemenskap och arbetsglädje som ett sätt att må bra själv, ett välmående som i sig också bidrar till gruppens positiva atmosfär.


I det korta klippet nedan lyfts två faktorer (två av många som vi nu vet) för att skapa arbetsglädje: "Earned success" som handlar om känslan av att vara produktiv, skapa värde i sitt eget och i andra människors liv samt "service to other people" som handlar om "ge till andra" på olika sätt. De är två faktorer som stödjer varandra på ett fint sätt och båda skapar känsla av meningsfullhet. 

På vardagsnivå kan vi förstärka både "earned success" och "service to others" genom små handlingar som att säga "bra jobbat," lyfta någon annans insats, erbjuda hjälp och ge varandra feedback och uppskattning. När vi gör detta uppmärksammar vi varandras ansträngningar och prestationer men bygger samtidigt en varm, positiv arbetsmiljö där det är lätt att trivas – och känna arbetsglädje.

Och du, detta skapar en bra miljö på hemmaplan med!


Läs mer

🔗 Läs mer här om goda relationers betydelse.

🔗 Kanske tycker du även denna Harvard Business Review-artikel är intressant. Den handlar bland annat om flexibilitet, gemenskap och syfte



Sammanfattning

Kort om vad arbetsglädje är och vad som skapar den:  

  • Arbetsglädje är en känslomässig upplevelse, en glädje och energi som genereras av arbetet och arbetsmiljön och återkopplas till det. Alltså, när vi känner arbetsglädje uppstår positiva känslor som både kommer från arbetet och kan kanaliseras tillbaka in i det.
    • Arbetsglädje är inte synonymt med skojighet och är inte heller en ständig "feel-good"-upplevelse. Det handlar om en blandning av känslor, eller glädjen, som tillfredsställelse, stolthet, meningsfullhet, trivsel, nöjdhet, positiva känslor, gladhet, upprymdhet.
    • Arbetsglädje påverkas av, och skapas av, individuella, sociala och organisatoriska faktorer. Med andra ord finns det ett delat ansvar på dessa tre nivåer.
    • De faktorer som främjar hälsa och välbefinnande på arbetsplatsen är också de som skapar arbetsglädje.
    • Ett av de viktigaste områdena för att känna arbetsglädje är den sociala miljön.