EnergyManagement

EnergyManagement- bloggen

Annica Gilbertsson, grundare av EnergyManagement, reflekterar över stort och smått.

Senaste inläggen

Arkiv

För att det skapas så mycket kraft som inte bara kommer dig, utan också många andra, till nytta.

När jag i slutet på förra året gick ett kuperat 7 kilometersspår med en väninna, och hon var snudd på aningens mer andfådd än jag i uppförsbackarna, var jag tvungen att påpeka att det faktiskt inte är tillåtet. Det är inte tillåtet att ha sämre kondis än vad jag har som har varit helt förlamad av diskbråck, helt utslagen av cellgifter och ofantligt trött av strålningsbehandlingar, i precis ett helt år! Låter det hårt eller provocerande? Ja, kanske men då vill påpeka att detta sa jag till en person som står mig väldigt nära och som jag bara vill det bästa av välmående och den bästa framtid.

Punkt 20 i EnergyManagement är ”Rörelse, motion” och jag vet att vägen till kraft i hög grad är beroende av den fysiska styrkan och formen. Därför har jag hela tiden under 2012 rört mig så mycket det gått. I början direkt efter min ryggoperation betydde det 300 meter på kryckor. Sedan 500 meter, 700 meter, 1 kilometer. Sedan en kilometer två gånger om dagen, sedan tre gånger om dagen. Därefter två kilometer en gång om dagen och en kilometer två gånger. På det viset har jag ökat min rörelse, hela tiden utmanad av rejäla sängliggande cellgiftsavbrott som dessutom gjorde att diskbråcksskadade nerver i ryggen inte fick någon ärlig chans att läka.

Nu går det bra att gå långt igen och jag kan till och med småjogga försiktigt!

Tre saker vill jag säga på det här temat. Det första är att vår vardagliga kraft, inte minst vår hjärnkraft, påverkas i oerhört stor grad av vår fysiska form. En god kondition har man inte bara användning av när man är ute och springer eller tränar på annat sätt, den drar man nytta av alla dygnets timmar, i allt man gör, inte minst då man sitter på sin kontorsstol! Du som vill vara pigg och energifull ser till att rörelse finns med i din energistrategi.

Det andra är att även ifall man väldigt snabbt och brutalt kan tappa sin fysiska form, kommer den tillbaka bara man gör det minsta lilla och går vidare där ifrån. Och det gäller även dig som inte känner att du direkt tappat någon form, utan mer känner att den helt enkelt inte funnits där från början, eller inte funnits där på länge :-).

Det tredje är att vi behöver bli mycket bättre på att få in rörelsen i vår vardag på ett lätt och smidigt sätt. Vi behöver komma dit hän att vardaglig motion är en fullkomlig naturlig sak för var och en av oss, vilket i sig blir lättare om vi kan komma dit hän att vardaglig rörelse ingår i vår kollektiva bild på hur vi lever och arbetar. (Att pressa in ett motionspass efter jobbet utan att ätit på länge innan man måste ha maten klar hemma är ju ingen tanke man får glada känslor av precis.) Detta kan vi lösa om vi vill och om vi hjälps åt. Våra gemensamma energi-och hälsovinster är enorma, både på kort och lång sikt. Att inte organisera vårt liv och arbete så rörelse får plats är dum-effektivt och dum-snålt, på både individ och samhällsnivå.

Låt mig slutligen utmana DIG att starta resan mot att komma i ditt livs bästa form. Varför? Jo för att du är värd det! För att det kommer att göra skillnad i ditt liv och för att det skapas så mycket kraft som inte bara kommer dig, utan också många andra, till nytta!

Små steg fram ger stora framsteg! :-)

Allt gott!

Annica Gilbertsson, grundare av EnergyManagement

Börja med det viktigaste

Det var en mycket gripande historia jag fick höra. Jag blev så tagen att mina tårar började rinna. Mannen jag delade tågkupé med mellan Stockholm och Lund hade fem års universitetsstudier bakom sig. Han hade alltid jobbat, ända sedan han var 15. Han hade familj och en stor fastighet mitt i centrala huvudstaden i sitt hemland. Han berättade för mig hur hans dagar såg ut. Före kriget, som startade för inte så länge sedan. Allt från frukosten med familjen till studier och jobb och kvällsmaten och vännerna. I sista sekunden lyckades de fly från kriget och slakten de bevittnade runt omkring sig. Det sista han vill är att behöva lämna sitt hemland. Men ingen som vill överleva kan stanna.

Denna person skulle kunna vara du eller jag. Välutbildad, med ambitioner, drömmar, hårt arbetande. Nu helt i en rävsax med sönderbombat hus, med familj utspridd i olika länder, ingenstans att ta vägen, utan papper som gör det möjligt att arbeta och börja skapa en ny tillvaro, med rädsla för att hans familjemedlemmar blir dödade i vilken sekund som helst. Jag lyssnar under en lång stund. Sen säger han: -Kan inte du berätta lite om dig? Hur har du det, hur lever du? Jag svarar att jovisst kan jag det men jag vet bara inte riktigt var jag ska börja… Börja med det viktigaste säger han och frågar sen: Är du lycklig?

1 kommentar

Allt gott!

Annica Gilbertsson, grundare av EnergyManagement

Nya energierfarenheter

2012 var jag flera dagar på sjukhus än på jobb, och det känns ju oproduktivt och trist. Ett annat sätt att se det: Jag lade året på att skaffa många nya energierfarenheter!

EnergyManagement handlar om att skapa positiv energi och jag vågar vid det här laget påstå att det är något som gör livet och arbetet bättre och lättare i alla lägen. En kund som fick veta vad jag varit upptagen med förra året utbrast spontant: ”-Men vilken tur att du har en energistrategi!” Jag kan inte annat än hålla med och jag vill så fort det går fortsätta hjälpa andra till energigivandevanor av alla de slag; större lugn, inspirerande mål, gladare tankar och en positivt laddad stämning. Det ger sammantaget gladare liv och ännu bättre arbetsplatser och i det ligger stora värden.

Låt mig så länge få bjuda på ett av mina egna enkla tankekontrollsverktyg. Vi kan ju alla bli lite låga, irriterade eller ledsna över något, och det får man ju bli, men det är samtidigt skönt när man lyckas vända en sådan sinnesstämning till en bättre. Här är det bra med olika knep för att ta sig ur sin tankebana eller känsla och förbättra humöret. Ibland kan en enkel liten lapp hjälpa! Här under ser ni en av mina favoriter det här året. Den funkar bra på allt från trista förkylningar, småbarnstrots och sportbesvikelser till när det helt enkelt allmänt kör ihop sig och känns jobbigt.

Skriv ut lappen eller gör en egen. Du kan också skriva något helt annat. Något som DU behöver höra. Prova!

Jag önskar dig ett riktigt energirikt 2013!