EnergyManagement

EnergyManagement- bloggen

Annica Gilbertsson, grundare av EnergyManagement, reflekterar över stort och smått.

Senaste inläggen

Arkiv

Step Up the Game #12: Filtrera din summering!

Tänka sig, snart är ännu ett år genomlevt och avklarat. Check på 2016!

Eftersom vi organiserar våra liv, även mentalt, med hjälp av kalendern brukar det ofta kännas naturligt att ta en stund och blicka både bakåt och framåt när ett nytt år närmar sig. Mitt energitips till dig på Step Up the Game-temat (årets sista) är att lägga lite tid på att summera året som snart har gått. Men, filtrera din summering!

Med det menar jag att du ska tänka på och skriva ner bara de roliga, fina och bra sakerna som har hänt. Saker du blir glad över att tänka på, varm i hjärtat, ödmjuk inför eller som du får allmänt goda vibbar av att minnas. Det kan vara: Höjdpunkter inom livets olika områden, avklarade motgångar, gosiga stunder, maträtten du minns, att världsläget och politiken (trots att du kanske inte gillar det som händer) gör dig engagerad, fikan med vännerna, vackra vyer du kan framkalla på näthinnan, semesterminnen, framgångsrika jobbprestationer, saker du är stolt över, barnbus som gjorde dig glad fast du först blev irriterad, naturupplevelser, ögonblick av inspiration och flow...

Här några frågor som kan vara till tankehjälp:

  • Vad har du klarat av?
  • Vad har du njutit av?
  • Vilka stunder och ögonblick har du uppskattat?
  • Vilka svårigheter, smärtor eller annat elände har du överlevt och kanske t.o.m kommit ur?
  • Vilka steg fram har du tagit i livet - eller livet tagit dig?
  • Vad har du lärt dig av stegen bakåt?
  • Vad har fått dig att skratta?
  • Vad känner du dig i hjärtat extra tacksam för?
  • Vad har fått din själ att glittra?

Med lite eftertanke är det en massa små, och kanske t.o.m. stora, fantastiska saker som har hänt, eller hur?!

Men, är det vettigt att filtrera sina tankar så här? Är inte det att leva i någon slags förnekelse av verkligheten? Livet lever vi ju faktiskt utan filter och mycket annat som inte är så glädjande eller hjärtvärmande har ju hänt. Jo, så är det alltid, men det finns samtidigt fantastiska fördelar med att bli bra på att scanna av det positiva och fina som - ju också - händer. Den mest omedelbara fördelen är att vi nästan alltid direkt känner oss gladare. Bara det gör ju att det mesta brukar både kännas och gå lättare. Andra fördelar är mer konkreta förändringar i vår hjärna som i sin tur leder till både bättre hälsa och prestationsförmåga. Här talar vi ganska så rejäla ökningar i både energi, produktivitet och kreativitet men också positiva förändringar i form av minskad stress, ökad social interaktion och bättre hälsovärden. Dock är mitt råd att se allt det där som en bonus som du egentligen inte behöver tänka så mycket på. Njut istället direkt av de positiva känslorna dina bättre minnen från 2016 skapar. Det om något ger 2017 en riktigt bra start!

Har 2016 varit ett skitår?? Sådana år finns det med och då är det mer utmanande att hitta saker att glädjas åt. Men, de finns, även i eländesår. Och som sagt, det bjuder på bra hjärnträning att hitta dem. Om inte annat kan du alltid glädjas åt att året alldeles, alldeles snart är slut.

GOD JUL, GOTT SLUT och GOTT NYTT 2017!

Allt gott!

Annica Gilbertsson, grundare av EnergyManagement

Step Up the Game#11: aste-prioritera!

Du älskar ditt jobb eller ditt företagande. Du har så många saker du vill förverkliga. Många projekt igång, utbildningar att gå, mål att nå. Och/eller så har du en rik fritid. Människor du tycker om att umgås med, fester, föreläsningar, utställningar och annat. Du är både här och där och skapar och levererar och driver och gillar verkligen det du gör. Därför blir du nästan förvånad över att det ibland helt plötsligt inte känns så kul... Lusten försvinner liksom.

En vanlig anledning till att det plötsligt kan kännas lite mindre lustfyllt är att det helt enkelt lätt blir för mycket av det goda. -Men jag gillar ju allt jag gör! Jamen det är jättebra, och för det mesta mycket energigivande, men så här är det: Även roliga saker tar på krafterna. Även givande, utvecklande, stimulerande, spännande och intressanta saker tar på krafterna - om det blir för mycket av detta.

Det här betyder att om du vill hålla din energi på topp och av rätt kvalitet (positiv) räcker det inte med att prioritera det som är roligt. Du måste prioritera det rolig/aste. På samma sätt räcker det ofta inte med att prioritera det som är viktigt, du måste prioritera det viktig/aste. Okej, du har massor att göra och allting är lika viktigt, säger du? -Nej så är det inte, säger jag, men det är lätt att tro det. Allra lättast är det att tro det då man är riktigt stressad för då blir vår hjärna urusel på att prioritera.

En bra idé är att ha som vana att ta hjälp att av någon att prioritera när det blir så där mycket och stressigt och då det inte känns så självklart vart tiden och energin ska läggas (för allting är lika viktigt). Sätt dig en liten stund med en kollega på jobbet, chefen, en god vän eller entreprenörskompis och red ut situationen; aste-prioritera med extern hjärnhjälp.

Ett knep för att lyckas prioritera väl, egentligen i alla lägen, är att leka en stund med tanken att du bara har en (1) timme om dagen du kan jobba eller göra något annat viktigt/roligt på. Vad gör du då? Vad är absolut viktigast för att du ska ta dig fram i den riktning du vill? Lite drastiskt tänkt är det för de flesta har mer än en timme på sig om dagen men, det är ett bra sätt att tänka till lite skarpt och få dig att välja. Lyckas du aste-prioritera kommer du att lyckas bättre att balansera på rätt sida gränsen. På den sida där roliga saker är roliga och inte på den sida där när roliga saker helt plötsligt kan känns okul.

I juletid är det lätt att känna stress. Mycket ska vara klart på jobbet innan året är slut och på samma gång ska det förberedas för jul med allt vad det innebär. Samtidigt är det väl få gånger om året vi egentligen verkligen vill att det ska kännas lugnt, fridfullt och skönt. Inte pressigt och jobbigt. Aste-prioriteringarna fixar julstämningen. Hellre jul-lust än jul-must! Dra ner på handlar-listan och att-göra-listan. Gör det enkelt för dig på alla sätt det går, satsa på en inre glad känsla - och på det mysig/aste!

Allt gott!

Annica Gilbertsson, grundare av EnergyManagement

Step Up the Game #10: Stämningsbidra smart!

Det vi människor har emellan oss, som ingen av oss ser men som vi alla känner av, kallar vi för stämning. Konstigt nog verkar alla kunna relatera till begreppet. Vi pratar om hur stämningen är i skolan, på jobbet, hemma och på festen och snart kanske julstämningen börjar infinna sig. Med andra ord, vi känner att stämning finns i olika sammanhang, att den kan vara olika och att den påverkar oss.

Då jag frågar arbetsgrupper vad man upplever påverkar hur man mår och fungerar är stämningen alltid utan undantag med bland svaren. Alltid. Så, vi verkar också vara överens om att stämningen är viktig. Väldigt viktig till och med och det inte bara på jobbet utan också hemma och i t.ex. idrottslaget. Intressant är också att nästan alla svarar ja på frågan huruvida man någon gång upplevt hur stämningen har ändrats efter att en särskilt glad och positiv person, eller en särskilt oglad och negativ sådan, kommit in i det rum man befinner sig i. Hmmm, den verkar alltså kunna sprida sig också, den där stämningen. Från en person till en hel grupp!

Att känslor och känslolägen blixtsnabbt överförs mellan människor har man (även) vetenskapligt vetat länge men det är först på senare tid som man börjat få kläm på hur och varför. Detta har med något så spännande som spegelneuroner att göra. Väldigt förenklat kan dessa beskrivas som specialiserade hjärnceller som utan vår medvetna kontroll jobbar online och som känner av och härmar - alltså speglar - andra människors känslor och får oss att känna på samma vis genom att samma neuronsystem aktiveras i vår egen hjärna.

Detta betyder att vi alla är stämningsbärare. Vi ger alla hela tiden ett bidrag till stämningen runt oss och ett bra energitips, en sak som är bra att tänka på, är detta: -Hur ser mitt bidrag ut? Hur påverkar mitt humör, min laddning och min ton de jag har runtikring mig. OCH - kan jag påverka det jag sänder ut så det i sin tur påverkar det jag får tillbaka? Sagt på ett annat sätt så finns det massor med god energi att hämta för egen del genom att aktivt och medvetet ge bra bidrag till stämningen.

Tänk på det här på jobbet och tänk på det hemma. Tänk på det i alla sammanhang du är med andra människor. Vilket av dina humör gör att du får mest positivt tillbaka av andra? Vad får du tillbaka då du själv är stressad och har svårt med närvaron. Vad händer med det du sänder ut (och det du får tillbaka) om du lägger tid på att sådant som får dig själv att må bra och vara pigg och glad? Är det inte ofta så att då helt plötsligt är både ungarna och kollegorna mer medgörliga och allting går lite lättare.

När juldagarna närmar sig så tänk lite extra på detta. Se dig som en sändare av värme och ljus så ger du ett fint bidrag till julstämningen. Men, fortsätt så klart sedan att tänka i samma banor under hela nästa år och framåt :-) Kanske kan frågorna nedan hjälpa dig att bli en mästare på att stämningsbidra. Du har mycket att vinna på att göra det så Step Up the Game och stämningsbidra smart!

Okej, här kommer några bra frågor du kan ta med dig:

1. Vad sänder du ut just i denna stund? Lyssna på dig själv! Är du stressad eller lugn? Glad eller irriterad? Uppskruvad eller nedslagen? Sur eller neutral?

2. Vad kan du precis nu göra för att skruva till ditt bidrag? T.ex: Du känner att du är lite hastig eller stirrig. Du tar ett par djupa andetag och tänker lite förstärkt på att försöka ge ett lite lugnare bidrag.

3. Vad bidrar långsiktigt till smarta stämningsbidrag? Överlag är det lättare att bidra till en bra stämningen om man själv mår bra. Det betyder att bland det bästa du kan göra för andra är att hålla fast i vanor som är bra för dig och din energi. (Kan du i jul prioritera bort stressiga moment och satsa på att göra det som ger en inre skön känsla istället? Det vore fint för den sprider sig till andra.)

4. Tänk på att på en arbetsplats kan man gemensamt bestämma sig för att skapa en stämning som främjar både välmående och framgång, vilket jag verkligen rekommenderar att man gör! Ett bra första steg är att fundera på detta: Vad gör stämningen så god som den är?